BSS3073
KESUSASTERAAN
MELAYU
DALAM PEMBANGUNAN
MODAL INSAN
TUGASAN KUMPULAN :
NILAI-NILAI MURNI
DALAM
GENRE SASTERA
MELAYU TRADISIONAL
Disediakan Oleh:
Bil
|
Nama
|
No. Matrik
|
Program
|
1
|
Norshahika Binti
Hashim
|
D20111047526
|
ISMP BM
|
2
|
Sutra Binti
Hasaiuddin
|
D20111047529
|
ISMP BM
|
3
|
Anis Izwani
Binti Md Radzi
|
D20111047585
|
ISMP BM
|
4
|
Nur Fatin
Shamimie Binti Mohd Zuki
|
D20111047602
|
ISMP BM
|
5
|
Siti Norsalual
Binti Abdul Malik
|
D20111047614
|
ISMP BM
|
6
|
Luqmanulhakim
Bin Mohamed
|
D20111048463
|
ISMP SEJARAH
|
Pensyarah
DR. NORAZIMAH BINTI
ZAKARIA
IJAZAH SARJANA MUDA
PENDIDIKAN BAHASA MELAYU
JABATAN BAHASA DAN
KESUSASTERAAN MELAYU
FAKULTI BAHASA DAN
KOMUNIKASI
UNIVERSITI
PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
Semester 2 Sesi 2013/2014
1.0
PENGENALAN
Sastera
penting dalam kehidupan kita. Menurut Harun Mat Piah, (1993) kesusasteraan
Melayu tradisional merujuk kepada karya yang mempunyai ciri-ciri seperti
bersifat kolektif dan dianggap sebagai milik bersama masyarakat. Hal ini
membuatkan kebanyakan karya yang dijumpai tidak dinyatakan nama penulis atau
pengarang. Antara karya sastera ialah novel, cerpen, peribahasa, teka-teki,
sajak dan sebagainya. Karya-karya ini mengandungi nilai-nilai kehidupan
tersendiri seperti kasih sayang, hormat-menghormati, kerjasama, bertanggungjawab
dan sebagainya.
Karya-karya sastera terbahagi
kepada tiga bahagian iaitu sastera lisan, sastera tulisan dan sastera bertulis.
Antara karya yang tergolong dalam sastera lisan ialah peribahasa, pantun,
mentera, teromba, gurindam, seloka dan teka teki. Antara karya yang tergolong
dalam sastera tulisan pula ialah novel, cerpen dan drama. Sastera bertulis
berbentuk bukan cerita pula ialah esei dan sajak. Karya-karya sastera adalah
menawan hati dan menyentuh perasaan terharu, sedih, ngeri, gembira dan
sebagainya. Hasil-hasil karya sastera yang bermutu adalah meletakkan setiap
perkataan pada tempatnya yang terdapat dalam sesuatu ayat dan sesuai bunyinya
mengikut tatabahasa.
Peranan sastera terutamanya sastera
Melayu dapat membina insaniah dalam kehidupan manusia. Hal ini amat bertepatan
dengan konsep membina ‘modal insan’ yang diharap-harapkan oleh pemimpin negara.
Kita tidak mahu melahirkan satu bangsa seperti robot yang tidak mempunyai
nilai-nilai kemanusiaan ketika bertindak atau mengambil keputusan. Apa yang
kita boleh lihat sekarang, ramai bijak pandai dalam bidang sains dan teknologi
tetapi sayang mereka gagal dalam usaha melahirkan pemimpin yang bermoral, ada
jati diri dan mempunyai nilai-nilai kemanusiaan. Pemimpin yang tidak berjiwa
tersebut, merupakan manusia yang hilang pertimbangan ketika bertindak. Akibat
daripada itu, masalah rasuah, keruntuhan moral sehingga membawa kepada
kemusnahan alam dan menyusahkan masyarakat. Justeru mengembalikan nilai sejagat
yang bersifat kemanusiaan sebenarnya terkandung dalam sastera.
Pada
peringkat sekolah kesusasteraan Melayu memainkan peranan sebagai satu
cabang ilmu dan senjata yang dapat meresapi dan berkembang dalam pelbagai
disiplin ilmu sejajar dengan konsep bahasa merentas kurikulum. Sementara itu di
peringkat pengajian tinggi pelajar didedahkan dengan teknik penulisan ilmiah,
rencana dan penulisan kreatif dan pelajar juga diberikan pengetahuan tentang
dunia penerbitan dan penyiaran selaras dengan matlamat pembudayaan bahasa
Melayu melalui sistem pendidikan. Oleh itu, setelah mendapat tugasan untuk
mengajar sekolah rendah, jadi kami memilih genre pantun kanak-kanak, lagu
kanak-kanak, cerita jenaka, cerita teladan, cerita binatang dan puisi
kanak-kanak dalam melaksanakan tugasan ini.
2.0 PANTUN KANAK-KANAK
Pantun
ialah puisi tradisional Melayu turun-temurun yang tertua di dalam budaya
Melayu. Pantun berbeza berbanding dengan syair. gurindam, seloka, rubai, ghazal
dan sebagainya kerana mempunyai kedudukan tersendiri sebagai alat untuk
menyatakan hajat, pembayang niat, bunga istiadat, pembuka kata, penamat bicara,
pengucapan rindu dagang yang merantau. Karya klasik Melayu ini mempunyai nilai
estetikanya yang tersendiri. Di sebalik nilai tersebut terdapat pula maksud
yang tersirat atau abstrak dan memerlukan kajian yang mendalam untuk memahami
maksud di sebaliknya. Sebagai generasi baru, kita hendaklah sentiasa melakukan
kajian tersebut agar nilai-nilai yang terdapat dalam karya klasik Melayu tidak
pupus di telan zaman.
Tema : Buah-buahan
Isinya
putih kulitnya berduri,
Durian
dicari sampai Kelantan;
Hati
bersih wajah berseri,
Baik
budi jadi ikutan.
Manis
buah longan,
Beli
di Kedai Payang;
Kakak
ringan tangan,
Tentu
ibu sayang.
Manis
nanas dimakan unggas,
Kupas
sebiji dibuat halwa;
Badan
sihat otak pun cerdas,
Rajin
mengkaji kitab dibawa.
Manis
ciku dimakan burung,
Burung
jelantik terbang ke hulu;
Manis
cikgu berbaju kurung,
Tambah
cantik senyum selalu.
Tolong
kaitkan kelapa sebiji,
Air
kelapa menghilang dahaga;
Cergas
bersukan pandai mengkaji,
Jadi
juara guru pun bangga.
Bau
semerbak serata rumah,
Nangka
masak sudah dibelah;
Ayah
baik ibu pun ramah,
Kami
hormat jiran sebelah.
Dikait
jatuh sejolok gugur,
Merah
merekah buah delima;
Anak
patuh nakal ditegur,
Nasihat
ayah saya terima.
Nilai-Nilai Murni :
1.
Baik
Hati
Nilai murni yang ada pada rangkap
pertama pantun ini ialah baik hati. Penulis menyeru kepada kita supaya sentiasa
melakukan sesuatu yang baik supaya dapat dijadikan teladan kepada orang lain.
2.
Kerajinan
Nilai kerajinan
terdapat dalam rangkap kedua dan ketiga. Nilai kerajinan yang ditonjolkan pada
rangkap kedua ini menunjukkan sikap yang perlu ada pada setiap anak di dalam
sesebuah keluar. Anak seharusnya rajin membantu ibu bapa untuk meringankan
bebanan mereka dalam melakukan sesuatu pekerjaan atau tanggungjawab.
3.
Kesopanan
Nilai kesopanan terdapat dalam rangkap
keempat pantun ini. Kesopanan merupakan budaya bangsa Melayu yang perlu
dipraktikkan dalam kehidupan kita. Justeru, melalui pantun ini, guru dapat
mengajar murid mengenai nilai kesopanan dalam kehidupan terimanya dari segi
pakaian.
4.
Hormat-Menghormati
Pada rangkap keenam pantun ini, penulis
menonjolkan nilai hormat-menghormati sesama masyarakat. Penulis mengetengahkan
hubungan persaudaraan antara jiran tetangga. Amalan hormat-menghormati perlu
dipraktikkan kepada anak-anak supaya dapat mewujudkan suasana yang harmoni.
5.
Ketaatan
Pada rangkap terakhir pantun ini,
penulis ingin menekankan nilai ketaatan kepada ibu bapa. Guru perlu kreatif
untuk menerapkan nilai ini dalam diri kanak-kanak. Melalui penggunaan contoh
orang yang dekat dengan murid, jadi murid mudah faham dan dapat mengamalkannya.
Ibu bapa merupakan orang yang terdekat dengan kanak-kanak.
Pantun Tahun 1
Pantun
Nasihat
Pisang
emas di bawa belayar,
Masak
sebiji di atas peti;
Hutang
emas boleh dibayar.
Hutang
budi dibawa mati.
Buah
cempedak di luar pagar,
Ambil
galah tolong jolokkan;
Saya
budak baru belajar,
Kalau
salah tolong tunjukkan.
Ambil
buah mempelam,
Simpan
dalam raga;
Belajar
dalam diam,
Ilmu
simpan di dada.
Pokok
mangga tidak berbuah,
Pokok
ada di tepi kota;
Ibu
bekerja menuai di sawah,
Mencari
beras untuk kita.
Buah
manggis buah duku,
Dalam
raga di atas meja;
Adik
suka membaca buku,
Kakak
tolong emak kerja.
Nilai-Nilai Murni :
1.
Mengenang
Budi
Sememangnya
telah menjadi lumrah dalam kehidupan bahawa setiap orang perlu mempunyai sifat
mengenang budi. Sebagai masyarakat yang saling bergantung, nilai mengenang budi
perlu diamalkan dalam kehidupan seharian. Rangkap pertama dalam pantun ini,
penulis menjelaskan bahawa setiap pertolongan yang diberikan kepada kita perlu
diingati sehingga akhir hayat.
2.
Kerjasama
Nilai kerjasama dapa dilihat pada
rangkap kedua pantun ini. Penulis menonjolkan nilai kerjasama sesama manusia
dalam melakukan sesuatu perkara.
3.
Rendah
Diri
Penulis menyatakan bahasa setiap
orang perlu mempunyai sifat merendah diri terutamanya mereka yang mempunyai
banyak ilmu atau berpelajaran tinggi. Jangan sesekali sombong diri dan
memandang orang yang tidak berpelajaran itu tidak bagus.
4.
Menghargai
Pada rangkap keempat, penulis
mengetengahkan nilai menghargai melalui jasa ibu bapa. Sebagai seorang anak,
telah menjadi kewajipan kepada kita untuk menghargai jasa dan pengorbanan ibu
bapa.
5.
Tolong-Menolong
Nilai
tolong-menolong pada rangkap kelima. Nilai kerjasama perlu wujud dalam diri
kita terutamanya dalam hubungan kekeluargaan. Tolong-menolong antara satu sama
lain perlu dipraktikkan dalam setiap keluarga.
Pantun Tahun 2
Pantun
Nasihat
Angin
teluk menyisir pantai,
Hanyut
rumpai di bawah titi,
Biarlah
buruk kain dipakai,
Asal
pandai menjaga hati.
Daun
sireh ulam Pak Uda,
Makan
bersama dengan Tok Edi,
Walaupun
banyak ilmu di dada,
Biar
merunduk resmi padi.
Buah
pegaga makan dikikir,
Dibawa
orang dari hulu,
Sebarang
kerja hendaklah difikir,
Supaya
jangan mendapat malu.
Pakai
baju berwarna biru,
Pergi
ke sekolah pukul satu,
Murid
sentiasa hormatkan guru,
Kerana
guru pembekal ilmu.
Budak-budak
berkejar-kejar,
Rasa
gembira bermain di sana,
Kalau
kita rajin belajar,
Tentu
kita akan belajar.
Buah
cempedak bentuknya bujur,
Sangat
disukai oleh semua,
Jika
kita bersikap jujur,
Hidup
kita dipandang mulia.
Nilai-Nilai Murni :
1.
Rendah
Diri
Terdapat nilai rendah diri pada
rangkap pertama dan kedua pantun ini. Bagi mencapai kejayaan dalam hidup, sifat
rendah hati perlu diamalkan dalam diri setiap individu. Sifat sedia mendengar,
tidak sombong, dan tidak ego perlu diterapkan dalam diri kerana masyarakat akan
menghargai orang yang sentiasa merendah diri.
2.
Rasional
Nilai rasional pada rangkap ketiga pantun ini
menunjukkan bahawa setiap sesuatu perkara yang ingin dilakukan perlulah
difikirkan dahulu berasaskan pertimbangan yang wajar agar tidak mendatangkan
masalah dan kerugian kelak.
3.
Hormat-Menghormati
Nilai menghormati guru sudah semestinya menjadi
amalan utama yang perlu dipupuk dalam diri kanak-kanak. guru merupakan insan
yang mendidik kita selain dari ibu bapa.
Justeru, penghormatan perlu diberikan kepada mereka semasa kita masih
bersekolah dan telah berjaya kerana tanpa guru, kita tidak akan berjaya. Nilai
ini dapat dilihat pada rangkap keempat.
4.
Kerajinan
Pada rangkap kelima, penulis mengetengahkan nilai
kerajinan. Sebagai seorang pelajar usaha yang berterusan penuh dengan semangat
ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju perlu ada dalam
melakukan sesuatu perkara.
5.
Kejujuran
Kejujuran merupakan
nilai yang ditonjolkan pada rangkap keenam pantun ini. Kita perlu menunjukkan
sikap dan perlakuan yang baik, amanah dan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang
balasan.
Pantun
Tahun 3
Pantun Budi
Tinggi
bukit gilang-gemilang,
Air
laut tenang-tenangan;
Budi
sedikit tidakkan hilang,
Itu
menjadi kenang-kenangan.
Biarlah
orang bertanam buluh,
Mari
kita bertanam padi;
Biarlah
orang bertanam musuh,
Marilah
kita bertanam budi.
Tenanglah
tenang air di laut,
Sampan
kolek mudik ke tanjung;
Hati
terkenang mulut menyebut,
Budi
yang baik rasa nak junjung.
Cindai
bercorak penuh berpita,
Pakaian
anak Panglima Garang;
Emas
dan perak pengaruh dunia,
Budi
yang baik dijunjung orang.
Kalau
keladi sudah ditanam,
Jangan
lagi meminta talas;
Kalau
budi sudah ditanam,
Jangan
lagi meminta balas.
Jauh
sungguh pergi mandi,
Setapak
jalan lewatkan huma;
Berat
sungguh menanggung budi,
Seribu
tahun takkan lupa.
Ragi
pulut dalam kati,
Tapai
manis dalam kuali;
Selagi
hidup dalam pekerti,
Sampailah
mati dalam budi.
Nilai-nilai murni :
1.
Mengenang
Budi
Berdasarkan
rangkap pertama, kedua, keempat, kelima, keenam dan ketujuh, penulis menonjolkan nilai mengenang budi.
Apabila ada orang yang menabur jasa kepada kita, kita wajib mengenang jasa atau
budi orang tersebut walaupun orang itu telah tiada.
2.
Menghargai
Nilai menghargai terdapat pada rangkap
ketiga pantun ini. Kita perlu menghargai jasa yang telah diberikan, walaupun
hanya dengan ucapan terima kasih.
3.
Rendah Diri
Untuk
maju, sifat rendah hati juga perlu diamalkan dalam diri setiap rakyat. Sifat
sedia untuk mendengar, tidak sombong, tidak ego dan tidak bongkak perlu
diterapkan dalam diri kerana sesungguhnya Masyarakat Malaysia menghargai orang
yang merendah diri.
Pantun Tahun 4
Pantun
Nasihat
Pergi
mendaki Gunung Daik,
Hendak
menjerat kancil dan rusa;
Bergotong-royong
amalan yang baik,
Elok
diamalkan setiap masa.
Air
melurut ke tepian mandi
Kembang
berseri bunga senduduk
Elok
diturut resmi padi
Semakin
berisi semakin tunduk
Daun
sirih ulam Cik Da
Makan
sekapur lalu mati
Walaupun
banyak ilmu di dada
Biar
merunduk resmi padi
Hendak
belayar ke Teluk Betong
Sambil
mencuba labuhkan pukat
Bulat
air kerana pembetung
Bulat
manusia kerana muafakat
Pakai
baju warna biru
Pergi
ke sekolah pukul satu
Murid
sentiasa hormatkan guru
Kerana
guru pembekal ilmu
Nilai-Nilai Murni :
1.
Kerjasama
Usaha yang baik dan membina yang
dilakukan secara bersama-sama pada peringkat individu, komuniti, masyarakat
atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat; termasuk persaudaraan,
tanggungjawab bersama, gotong-royong, toleransi, kebaikan bersama dan
perpaduan.
2.
Rendah
Diri
Untuk maju, sifat rendah hati juga perlu
diamalkan dalam diri setiap rakyat. Sifat sedia untuk mendengar, tidak sombong,
tidak ego dan tidak bongkak perlu diterapkan dalam diri kerana sesungguhnya
Masyarakat Malaysia menghargai orang yang merendah diri.
3.
Bermuafakat
Kita perlu bermuafakat dalam semua hal memandangkan
kita hidup dalam masyarakat yang majmuk. Kerjasama, tolong-menolong dan bersatu
hati perlu diamalkan bagi mewujudkan sesebuah masyarakat yang harmoni.
4.
Hormat-
Menghormati
Kita harus memberi hormat kepada sesiapa
sahaja yang lebih dewasa daripada kita termasuklah ibu bapa, dan guru-guru.
Pantun Tahun 5
Pantun
Nasihat
Budak-budak
berkejar-kejar,
Rasa
gembira bermain di sana;
Kalau
kita rajin belajar,
Tentu
kita akan berjaya .
Pergi
ke sawah menanam padi,
Singgah
di sungai menangkap ikan;
Hidup
hendaklah bersendikan budi,
Sifat
sombong jangan amalkan.
Parang
tajam tidak berhulu,
Buat
menetak si pokok Ru;
Bila
belajar tekun selalu,
Jangan
ingkar nasihat guru.
Pergi
ke kedai naik beca,
Beca
dinaik bersama tamu;
Rajin-rajin
adik membaca,
Membaca
baik menambah ilmu.
Pagi
– pagi mendengar cerita,
Cerita
dari cikgu Rohaya;
Hidup
kita punya cita-cita,
Untuk
berjasa dan berjaya.
Adik
ke kedai membeli halia,
Emak
memesan membeli laksa;
Jadilah
insan berhati mulia,
Baik
hati berbudi bahasa.
Nilai-Nilai Murni :
1.
Kerajinan
Kita perlu tekun
dan tekal dalam usaha mencapai cita-cita agar kita memperoleh kejayaan.
2.
Rendah
Diri
Untuk maju, sifat rendah hati juga perlu
diamalkan dalam diri setiap rakyat. Sifat sedia untuk mendengar, tidak sombong,
tidak ego dan tidak bongkak perlu diterapkan dalam diri kerana sesungguhnya
Masyarakat Malaysia menghargai orang yang merendah diri.
3.
Berbudi
Kita perlu menghargai jasa yang telah
diberikan, walaupun sekadar dengan ucapan terima kasih.
4.
Ketaatan
Nilai ketaatan perlu diamalkan oleh
setiap lapisan masyarakat tidak kira orang muda atau orang tua. Tetapi sebagai
orang muda, terutamanya kanak-kanak, kita wajib mentaati orang tua dan
kedua-dua ibu bapa kita.
5.
Baik
Hati
Kita harus sentiasa baik hati terhadap
sesiapa sahaja supaya perhubungan baik dan telus dapat terjalin .
Pantun
Tahun 6
Pantun
Nasihat
Angin
teluk menyisir pantai
Hanyut
rumpai di bawah titi
Biarlah
buruk kain dipakai
Asal
pandai mengambil hati
Pergi
mendaki Gunung Daik
Hendak
menjerat kancil dan rusa
Bergotong-royong
amalan yang baik
Elok
diamalkan setiap masa
Air
melurut ke tepian mandi
Kembang
berseri bunga senduduk
Elok
diturut resmi padi
Semakin
berisi semakin tunduk
Daun
sirih ulam Cik Da
Makan
sekapur lalu mati
Walaupun
banyak ilmu di dada
Biar
merunduk resmi padi
Buah
pelaga makan dikikir
Dibawa
orang dari hulu
Sebarang
kerja hendak difikir
Supaya
jangan mendapat malu
Nilai-Nilai Murni :
1.
Rendah
Diri
Untuk maju, sifat rendah hati juga perlu
diamalkan dalam diri setiap rakyat. Sifat sedia untuk mendengar, tidak sombong,
tidak ego dan tidak bongkak perlu diterapkan dalam diri kerana sesungguhnya
Masyarakat Malaysia menghargai orang yang merendah diri.
2.
Kerjasama
Kita patut bekerjasama dalam melakukan
sesuatu perkara atau pekerjaan supaya dapat mencapai matlamat yang ingin
diimpikan.
3.
Rasional
Kita patut berfikiran rasional sebelum
mengambil apa-apa tindakan yang selanjutnya supaya mengelakkan diri daripada
terjebak dengan pelbagai masalah.
3.0
LAGU
KANAK-KANAK
Memandangkan muzik kian menjadi satu
aspek yang tidak dapat dipisahkan dalam era ini (setiap hari kita pasti akan
didedahkan kepada muzik tanpa disedari, biarkan daripada siaran radio, ataupun
iklan-iklan elektronik), masyarakat kini pasti diperkenalkan dan diajarkan lagu
kanak-kanak pada masa kecil. Lagu-lagu ini biasanya tidak akan dilupakan
walaupun seseorang itu telah menjadi tua kerana lagu-lagu ini membawa nostalgia
dan memori yang berharga kepada setiap orang.
Lagu
kanak-kanak merupakan lagu yang dinyanyikan ataupun diajarkan kepada anak-anak
oleh orang dewasa, terutamanya ibu-bapa. Irama lagu-lagu genre ini mudah
diingati dan berulang-ulang. Lagu-lagu ini biasanya mempunyai rentak yang
pantas dan 'lively', iaitu meriah. Lagu seperti ini adalah untuk mengajar
kanak-kanak mengenali perkataan yang mudah dan membuka mulut untuk menyanyi.
Biasanya, lirik lagu jenis ini ialah sebuah cerita. Terdapat juga yang membawa
pengajaran ataupun nasihat kepada golongan yang muda, tetapi kebanyakannya
tiada maksud yang penting, hanya digubah untuk hiburan.
Lagu Kanak-kanak
BANGUN PAGI
Bangun pagi gosok gigi,
Cuci muka terus mandi,
Pakai baju minum susu,
Salam ayah dan ibu,
Pergi sekolah jalan kaki,
Jumpa cikgu depan pintu,
Selamat pagi Cikgu Sa’amah,
Selamat pagi Cikgu Aishah,
Rajin belajar cikgu ajar,
Pandai tulis, pandai lukis,
Pandai nyanyi, baca buku,
Semua orang suka hati,
Kalau kita rajin usaha,
Ibu bapa gembira,
Mari kawan sama-sama,
Pasti kita berjaya.
Nilai:
1.
Rajin
Lagu
ini mengandungi nilai rajin. Nilai ini perlu diterapkan dalam diri manusia
sejak kecil lagi. Kita juga perlu mengamalkan nilai kerajinan. Sikap rajin akan
membolehkan kita mencapai impian dan cita-cita kita. Contohnya, jika kita rajin
dalam pekerjaan yang kita lakukan, kita pasti akan cepat dinaikkan pangkat dan
mendapat gaji yang lumayan. Oleh itu, jika semua rakyat Malaysia rajin bekerja,
pasti Malaysia akan menjadi negara yang maju seperti negara Jepun.
2.
Berdisiplin
Berdisiplin
merangkumi menepati masa dan janji. Mengamalkan cara bekerja yang kemas dan
terancang dan mempunyai etika kerja dan profesionalisme yang tinggi.
3.
Berdikari
Berdikari
merupakan kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung pada
orang lain yang terjelma juga melalui rasa tanggungjawab, berupaya bertindak
sendiri, jaya diri dan yakin pada diri sendiri.
4.
Menghormati
Lagu
ini mengandungi nilai menghormati. Kita juga perlu mengamalkan nilai
hormat-menghormati. Hormat-menghormati merupakan menghargai dan memuliakan seseorang dan
institusi sosial dengan memberikan layanan yang sopan; antara lain terjelma
melalui ketaatan terhadap ibu bapa, orang yang lebih tua, guru, rakan, jiran
tetangga, dan pemimpin; dan terjelma juga melalui hormat kepada raja dan
negara, patuh kepada undang-undang dan menghargai maruah diri.
IKAN KEKEK
Ikan kekek mak iloi, iloi,
Ikan gelama mak ilai, ilai,
Sungguh cantik adikku amboi,
Tapi Ketawa mengilai-ngilai.
Ikan kekek mak iloi, iloi,
Ikan gelama mak ilai, ilai,
Kalau adik nak jadi pandai,
Mari belajar, janganlah lalai.
Ikan kekek hoi!
Nilai
1.
Kesungguhan
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat, kesungguhan merupakan perihal bersungguh-sungguh,
kebulatan hati, minat serta ketekunan (melakukan sesuatu), ketulusan.
2.
Rajin
Kerajinan
merupakan usaha secara berterusan yang penuh dengan semangat ketekunan dan
dedikasi dalam melakukan sesuatu perkara; terjelma melalui kecekalan, daya
usaha, dedikasi, gigih dan tekun.
ANAK RUSA NANI
Anak rusa nani,
Baru kembang ekor,
Apa salah kami,
Lalu tidak tegur,
Anak rusa nani,
Baru kembang ekor,
Apa salah kami,
Lalu tidak tegur,
Anak rusa nani,
Baru pandai jalan,
Apa salah kami,
Harap di maaf kan..
Baru pandai jalan,
Apa salah kami,
Harap di maaf kan..
Nilai :
1.
Berhemah tinggi
Berhemah
tinggi merupakan beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan
seharian. Berbudi pekerti dengan tingkah laku mulia dan lemah lembut yang patut
diamalkan oleh seseorang individu dalam hubungannya dengan ahli masyarakat yang
lain. Ciri-ciri berhemah tinggi adalah kesopanan, mengakui kesalahan dan ramah
mesra.
2.
Baik hati
Baik
hati merupakan sikap sentiasa mengambil berat terhadap perasaan dan kebajikan
orang lain secara tulus ikhlas. Sikap baik hati boleh dilihat dengan menilai
tindak tanduk orang lain. Ini meliputi aspek belas kasihan, bertimbang rasa,
murah hati, saling faham memahami dan sedia memaafkan.
LOMPAT SI KATAK LOMPAT
Lompat si katak lompat
Lompatlah tinggi-tinggi
Cepatlah adik cepat
Cepatlah bangun pagi-pagi
c/o:
Kalau adik malas lagi
Malas bangun pagi
La la la la la la la ( 2x)
Nanti kita rugi.
Lompatlah tinggi-tinggi
Cepatlah adik cepat
Cepatlah bangun pagi-pagi
c/o:
Kalau adik malas lagi
Malas bangun pagi
La la la la la la la ( 2x)
Nanti kita rugi.
Nilai :
1.
Berdisiplin
Berdisiplin
merupakan patuh dan mengamalkan secara berterusan segala arahan, peraturan dan
ketetapan yang ada dalam pelbagai keadaan.
BUNYI JAM
Tik tok tiki tiki tok
Bunyi jam di dinding rumahku
Tik tok tiki tiki tok
Masa terus berlalu
Belajar bermain masanya tertentu
Tra la la tra la la
Tra la li tra la la
Tra la lu tra la lu
Aku belajar selalu
Tik tok tiki tiki tok
Bunyi jam mengingatkanku
Tik tok tiki tiki tok
Masa terus berlalu.
Tik tok tiki tiki tok
Bunyi jam di dinding rumahku
Tik tok tiki tiki tok
Masa terus berlalu
Belajar bermain masanya tertentu
Tra la la tra la la
Tra la li tra la la
Tra la lu tra la lu
Aku belajar selalu
Tik tok tiki tiki tok
Bunyi jam mengingatkanku
Tik tok tiki tiki tok
Masa terus berlalu.
Nilai:
1.
Berdisiplin
Berdisiplin
merupakan mengenal diri dengan cara menerima dan mematuhi peraturan dan
undang-undang.
2.
Menghargai masa
Menghargai
masa merupakan menggunakan masa dengan aktiviti yang berfaedah. Mengisi masa
secara berfaedah dengan menepati waktu dan menyegerakan sesuatu tugasan.
SAYANG KELUARGA
Satu satu saya sayang ibu
dua saya sayang ayah
Tiga tiga sayang adik kakak
1 2 3 sayang semuanya.
dua saya sayang ayah
Tiga tiga sayang adik kakak
1 2 3 sayang semuanya.
NILAI :
1.
Kasih sayang
Kasih
Sayang merupakan perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan
yang lahir daripada hati yang rela terhadap sesuatu; termasuk sayang atau cinta
akan nyawa, alam sekitar, negara dan keamanan.
RAJIN ADIK RAJIN
Rajin adik rajin
Rajinlah belajar
Bila besar nanti
Boleh tunjuk ajar
Ayah juga ibu
Gembira selalu
Melihat adikku
Rajin baca buku
Rajin adik rajin
Rajinlah belajar
Bila besar nanti
Boleh tunjuk ajar
Ayah juga ibu
Gembira selalu
Melihat adikku
Rajin baca buku
Nilai
:
1.
Kerajinan
Kerajinan
merupakan usaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan,
kegigihan, dedikasi, dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara.
2.
Kasih sayang
Kasih
sayang merupakan kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta
berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas.
PONDOK DI HUTAN
Sebuah pondok di dalam hutan,
Si anak rusa di tingkap memandang,
Seekor arnab berlari-lari,
Mengetuk pintu,
” tolong-tolong” katanya
”Si pemburu nak tembak saya”
Mari masuk ke dalam
Bersuka ria..
Si anak rusa di tingkap memandang,
Seekor arnab berlari-lari,
Mengetuk pintu,
” tolong-tolong” katanya
”Si pemburu nak tembak saya”
Mari masuk ke dalam
Bersuka ria..
NILAI
:
- Tolong-menolong
Tolong
menolong merupakan satu keperluan dalam kehidupan kita. Sebagai manusia
yang mempunyai kemampuan yang berbeza-beza, kelebihan kita dalam suatu perkara
dapat memberi manfaat bukan sahaja kepada diri sendiri bahkan orang lain yang
memerlukan. Begitu juga kelebihan orang lain akan memberi kebaikan kepada
kita. Untuk mewujudkan hubungan yang harmoni dan saling
lengkap-melengkapi sesama manusia maka manusia memerlukan antara satu sama
lain. Jadi antara konsep penting yang perlu ada dalam perhubungan sesama
manusia ialah tolong-menolong. Dalam kamus Dewan Edisi Keempat
konsep pertolongan ini membawa maksud bantu-membantu, saling membantu.
DENGAR PESANAN
Dengar pesan ibu
Dengar pesan Ayah
Rajin baca buku
Rajin ke sekolah
Dengar pesan guru
Buat kerja rumah
Balik tolong ibu
Juga tolong ayah ( 2x)
Dengar pesan ibu
Dengar pesan Ayah
Rajin baca buku
Rajin ke sekolah
Dengar pesan guru
Buat kerja rumah
Balik tolong ibu
Juga tolong ayah ( 2x)
NILAI :
- Kerjasama
Kerjasama
merupakan usaha yang baik dan membina yang dilakukan secara bersama-sama pada
peringkat individu, komuniti, masyarakat atau negara untuk mencapai sesuatu
matlamat; termasuk persaudaraan, tanggungjawab bersama, gotong-royong,
toleransi, kebaikan.
- Hormat menghormati dan ketaatan
Nilai
hormat dan taat kepada anggota keluarga juga perlu diamalkan. Anak-anak
hendaklah manghormati suruhan ibu bapa dalam urusan keluarga di rumah.
Anak-anak juga mesti mematuhi peraturan yang ada dalam keluarga seperti
peraturan tentang masa pulang ke rumah. Jika ada tetamu datang ke rumah,
anak-anak mesti menghormati tetamu tersebut. Jika ibu bapa memarahi anak-¬anak
tentang sesuatu perkara pula, anak-anak mesti berfikiran positif dan memohon
maaf di atas kesalahan yang telah dilakukan.
4.0
CERITA JENAKA
Cerita jenaka Melayu merupakan salah satu daripada
genre Sastera Rakyat. Setiap bangsa di dunia ini mempunyai cerita-cerita jenaka
yang tersendiri. Cerita jenaka ini dikenali dengan istilah-istilah seperti tall
tales, droll tales dan lain-lain lagi. Cerita-cerita jenaka bagi semua bangsa
di dunia ini mempunyai persamaan pada motif , isi cerita, maksud dan juga
bentuk cerita. Cerita jenaka ialah cerita yang mengandungi unsur-unsur humor
atau unsur lucu. Cerita jenaka ini biasanya mempunyai maksud hiburan, petunjuk,
sindiran dan lain-lain.
Cerita-cerita
jenaka juga memerlukan watak utama yang menggambarkan sifat yang bercorak
keterlaluan dalam perbuatannya seperti terlalu pintar dan terlalu bodoh. Ia
akan menimbulkan rasa geli hati dalam kalangan pendengarnya. Watak-watak lucu
yang biasanya terdapat dalam cerita jenaka Melayu terdiri daripada watak orang
biasa dalam melambangkan watak yang wujud dalam masyarakat Melayu tradisional.
Antara watak yang biasanya diketengahkan dalam cerita jenaka ialah watak Lebai
Malang, watak Pak Pandir, watak Pak Kaduk, watak Si Luncai dan juga Pak
Belalang.
Pak Belalang
Pada
suatu hari, seorang juragan datang ke negeri Raja Indera Maya. Beliau datang
dari sebuah negeri ke negeri dengan membawa anak itik yang baharu sahaja
menetas. Beliau meminta dikenalkan jantan betina anak-anak itik itu dengan
hasratnya negeri Raja Indera Maya diserahkan kepadanya jikalau Raja gagal untuk
kenalkan jantina anak itu. Tiga buah kapal si juragan akan diberikan kepada
Raja Indera Maya kalau berjaya mengenalkan jantinanya. Raja Indera pun
memanggil Ahli Nujum Belalang untuk menolongnya . Setelah Ahli Nujum Belalang
mendengar titah baginda , dia termenung seketika. Pak Belalang meminta diberikan
tempoh tiga hari untuk mencari jawapannya. Dua hari pun telah berlalu. Pada
malam hari kedua itu, Pak Belalang berkayuh dekat-dekat kapal juragan untuk
mendengar perkhabaran itik itu. Isteri Juragan bertanya kepada suaminya untuk
bagaimana untuk mengenal pasti jantina anak itik itu. Juragan memberitahunya
bahawa kalau kedua-dua itik itu dilepaskan di dalam terenang yang dipenuhi air,
itik yang menyelam dahulu ialah betina. Pak Belalang sangatlah suka hati
setelah mendengar percakapan suami isteri itu. Pada hari ketiga pula, Ahli
Nujum Belalang berjumpa dengan juragan. Dia pun memberitahu juragan cara-cara
untuk mengenal pasti jantan betina itik itu. Juragan terperanjat lalu
menyerahkan kapal-kapalnya kepada Raja Indera Maya. Juragan pulang dengan dukacita
serta kesal mengkhabarkan rahsia itu kepada isterinya.
Nilai-nilai murni :
- Taat perintah raja
Nilai
yang terdapat dalam cerita Pak Belalang ialah nilai taat perintah raja. Hal ini
dapat dilihat dalam peristiwa di mana Pak Belalang di suruh oleh Raja supaya
mencari tujuh peti harta yang hilang. Pak Belalang diberikan masa satu minggu
untuk mencari peti-peti tersebut. Oleh kerana itu adalah perintah Raja maka Pak
Belalang mengikuti perintah Raja. Selain itu, Pak Belalang juga di perintahkan
untuk berlawan teka teki dengan Juragan yang membawa anak itik dan di suruh
untuk mengenal yang mana betina yang mana jantan. Raja menitahkan Pak Belalang
untuk menjawab teka-teki itu. Maka Pak Belalang menurut perintah Raja Indera
Maya untuk menjawab teka-teki Juragan. Di sini dapat dilihat bahawa Pak
Belalang seorang yang taat perintah raja.
- Yakin diri
Nilai
yakin diri yang terdapat dalam cerita Pak Belalang dapat dilihat dalam
peristiwa di mana dia begitu yakin memberitahu di mana harta-harta Raja Indera
Maya yang hilang. Dalam peristiwa ini dapat dilihat bahawa Pak Belalang begitu
yakin kerana sememangnya dia telah tahu di mana harta tersebut berada. Hal ini
kerana, pencuri-pencuri tersebut telah bersembunyi di bawah rumah Pak Belalang
dan mendengar kata-kata Pak Belalang soal nyawa pada masa yang sama nama
pencuri tersebut adalah nyawa lalu pencuri itu takut terus berjumpa dengan Pak
Belalang dan mengakui kesalahannya. Pencuri tersebut telah memberitahu
keberadaan harta-harta Raja Indera Maya yang disembunyikan oleh pencuri
tersebut. Pak Belalang dengan yakinnya mengadap Raja Indera Maya lalu
memberitahu di mana harta baginda.
- Bertimbang rasa
Nilai
yang terdapat dalam cerita Pak Belalang ialah nilai bertimbang rasa. Ini dapat
digambarkan dalam peristiwa di mana Raja Indera
Maya bersimpati dengan nasib Juragan yang kalah dalam pertaruhan. Oleh
itu, Raja Indera Maya telah membekalkan tiga buah perahu dan bekalan yang
mencukupi bagi membolehkan Juragan dan anak-anak kapalnya pulang ke tempat asal
mereka.
- Bertawakal
Nilai
tawakal dapat dilihat di dalam peristiwa di mana datang Juragan yang membawa 3
ekor anak itik yang baru menetas dan disuruh meneka yang mana jantan dan yang
mana betina. Oleh itu, Raja Indera Maya telah bertitah supaya ahlil nujum Pak
Belalang meneka yang mana satu betina dan yang mana satu jantan. Apabila Raja
Indera Maya menyuruh Pak Belalang menekanya, Pak Belalang telah bertawakal,
menyerah diri kepada Tuhan kerana takut budi pembohongan dia akan di ketahui
oleh Raja Indera Maya dan mereka sekelurga akan dihukum bunuh sekiranya perkara
itu berlaku.
- Bersifat penyayang
Dalam
cerita Pak Belalang, sifat penyayang dapat dilihat di mana Pak Belalang sangat
menyayangi anaknya itu Belalang. Belalang selalu membantu bapanya dalam
kesusahan. Belalang seorang anak yang baik dan bijak. Dia sering membantu
ayahnya dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh bapanya apabila berdepan
dengan Raja Indera Maya. Oleh itu, Pak Belalang sangat menyayangi Belalang
kerana telah banyak membantu dia dalam menyelesaikan banyak perkara.
Pak Kaduk
Kisah ini berlaku di
negeri Chempaka Seri, yang diperintahkan oleh raja yang bernama Indera Sari.
Kegemaran baginda ialah menyabung ayam. Oleh sebab itu, banyaklah rakyat dalam
Negara baginda yang suka membuang masa untuk berjudi dan menyabung ayam. Dalam
negeri Chempaka Seri, terdapat sepasang suami isteri yang miskin bernama Pak
Kaduk dan Mak Siti. Pak Kaduk ingin mencuba nasib untuk mempertarungkan ayam
sabungnya dengan ayam sabung raja. Pak Kaduk menyuruh isterinya membuat baju
daripada kertas. Oleh sebab ingin cepat siap, Pak Kaduk meminta Mak Siti
melekatkan bahagian-bahagian baju itu saja. Di gelanggang tempat menyabung
ayam, raja terlihat akan Si Kunani, ayam sabung kepunyaan Pak Kaduk yang sangat
bertuah itu. Raja memujuk Pak Kaduk untuk bertukar ayam Si Kunani yang
dikatakan kurang bertuah dengan Si Jalak, ayam sabung kepunyaan baginda. Tanpa
berfikir panjang, Pak Kaduk bersetuju. Pak Kaduk juga menggadaikan kampong
halamannya kepada raja dengan bernilai 50 rial sebagai wang pertaruhan. Perlawanan
bermula. Pak Kaduk sangat gembira melihat ketangkasan Si Kunani. Si Kunani
akhirnya menang. Pak Kaduk yang terlupa bahawa Si Kunani yang bukan miliknya,
melompat-lompat kegembiraan sehingga tidak menyedari baju kertasnya telah terkoyak-rabak.
Pak Kaduk akhirnya berlari pulang. Apabila sampai ke rumah, Pak Kaduk dimarahi
isterinya.
Nilai-nilai murni :
- Rasional
Dalam
cerita Pak Kaduk, nilai rasional dapat dilihat dalam peristiwa di mana Pak
Kaduk telah menggadaikan kampungnya sebagai taruhan untuk menyabung ayamnya
bersama ayam raja. Pak Kaduk tidak berfikiran rasional sebelum membuat
keputusan. Ayamnya telah ditukar bersama ayam raja dan disitu telah menunjukkan
kebodohan Pak Kaduk yang tidak berfikiran rasional. Dia hanya mengikut nafsunya
yang ingin menyabung ayam. Dalam peristiwa ini dapat dilihat bahawa rasional
sangat penting kerana jika kita tidak berfikiran rasional maka segala urusan
kita tidak akan berjalan dengan lancar dan kita akan menjadi orang yang paling
rugi seperti Pak Kaduk. Kita dapat lihat juga dalam Seloka Pak Kaduk di mana ia
berbunyi ayamnya menang kampung tergadai.
- Adil
Raja
yang memerintah mesti bersikap adil dalam memerintah dan tidak memperalatkan
rakyat untuk kepentingan diri sendiri. Alam peristiwa menyabung ayam dapat
dilihat bahawa raja tidak bersikap adil. Hal ini kerana, sebelum perlawanan
bermula, raja dengan bijaknya mengatur strategi dan menukar ayamnya dengan ayam
Pak Kaduk. Setelah itu, ayam yang ditukar bersama Pak Kaduk telah menang. Di
sini dapat dilihat bahawa raja bersikap tidak adil dan memperalatkan rakyat
demi kepentingan diri sendiri. Seharusnya, raja bersikap adil dan melindungi
rakyat. Oleh itu, sikap adil perlu ada dalam diri semua orang tidak kira diri
raja mahupun diri rakyat.
- Taat kepada perintah Allah
Dalam
cerita Pak Kaduk dapat dilihat bahawa masyarakat pada masa itu suka menyabung
ayam. Menyabung ayam adalah menzalimi binatang dan itu adalah di larang oleh
Allah SWT. Allah tidak membenarkan manusia menzalimi binatang kerana binatang
itu juga adalah makhluk Allah SWT. Pak kaduk telah menyabung ayamnya dengan
ayam raja. Di sini dapat dilihat bahawa mereka tidak mentaati perintah Allah
SWT. Oleh itu, mentaati perintah Allah sangat penting kerana kita akan mendapat
keredhaan daripada-Nya jika kita mentaati perintah-Nya.
- Sabar
5.0 CERITA TELADAN
Cerita teladan mengisahkan tentang golongan rakyat biasa dan
berlatarkan alam nyata. Selain itu, unsur kesaktian dan keajaiban amat
berkurangan jika dibandingkan dengan cerita lipur lara. Walau bagaimanapun, unsur
kebetulan memainkan peranan penting dalam cerita ini, terutama sebagai titik
perubahan watak utama seperti ‘Bawang Merah’ yang selalu ditindas dengan kejam
oleh ibu tirinya iaitu ‘Mak Kundur’ akhirnya mendapat pembelaan.
Cerita teladan ini juga penuh dengan unsur didaktik dan pengajaran
pendidikan moral yang diterapkan melalui nilai-nilai murni kepada kanak-kanak
dalam aspek peraturan sosial dan agama bak kata pepatah Melayu ‘Melentur Buluh Biar
Dari Rebungnya’. Selain itu, watak utama dalam cerita teladan selalunya
menanggung penderitaan ,kekejaman, nasib malang, dan penindasan di awal cerita
sebelum berlaku. Perubahan nasib, contohnya ‘Bawang Merah’. Antara cerita
teladan yang terkenal ialah Bawang Merah Bawang Putih, Batu Belah Batu
Bertangkup dan Si Tenggang.
Bawang
Putih Bawang Merah
Pak Ali dan isterinya Mak Labu
tinggal di sebuah pondok di pinggir hutan. Oleh kerana Mak Labu tidak boleh
mengandung, Pak Ali telah berkahwin dengan Mak Kundur. Kemudian, Kundur telah
melahirkan anak perempuan yang diberi nama Bawang Putih dan diikuti oleh Mak
Labu yang menamakan anaknya sebagai Bawang Merah. Keperibadian Bawang Putih
berbeza dengan Bawang Merah yang merupakan seorang anak yang taat, baik hati
dan lemah lembut.
Suatu
hari, Pak Ali bersama Bawang Merah telah pergi memancing ikan sembilang dan
dalam kejadian itu Pak Ali telah mati disengat oleh ikan sembilang .Kehidupan
Mak Labu dan Bawang Merah semakin perit setelah kematian Pak Ali dengan sikap
cemburu Mak Kundur yang telah bertekad untuk membunuh Mak Labu. Mak Kundur
telah menolak Mak Labu jatuh ke dalam perigi dan Mak Labu telah menjelma
menjadi seekor ikan kaloi. Apabila Mak Kundur mengetahui hal ini beliau telah
menangkap ikan kaloi tersebut lalu ikan itu dimasak gulai dan diberi makan
kepada Bawang Merah.
Setelah
mengetahui hal tersebut, Bawang Merah telah mengutip tulang-tulang ikan
tersebut dan ditanam sehingga tumbuh menjadi sebatang pohon beringin berserta
buaian. Bawang Merah telah menjadikan pohon tersebut sebagai tempat bermain dan
menyanyi. Suatu hari, ketika sedang leka menyanyi di atas buaian tanpa disedari
perbuatannya telah diperhatikan oleh Datuk Hulubalang dan Datuk Panglima lantas
memaklumkan hal tersebut kepada Raja. Lantaran itu, Raja berhasrat untuk
menemui Bawang Merah tetapi bawang putih telah menyamar sebagai Bawang Merah
namun diketahui oleh Raja.
Akhirnya,
Bawang Merah telah berkahwin dengan Raja dan ditabalkan sebagai permaisuri.
Walau bagaimanapun, Mak Kundur masih berdendam dan dengki terhadap Bawang Merah
dan telah membuat pelbagai rancangan yang menimbulkan kemurkaan Raja terhadap
Bawang Merah. Namun akhirnya perbuatan Mak Kundur ini diketahui oleh Raja
lantas Mak Kundur dan Bawang Putih telah dihalau keluar dari istana.
Nilai-nilai
murni :
1.
Ketaatan
Dalam cerita ini sifat tersebut
ditunjukkan oleh watak Mak Labu yang taat pada perintah suaminya dan tidak
pernah membantah segala yang diarahkan oleh Pak Ali. Sebagai contoh, Mak Labu
patuh akan keputusan Pak Ali yang membawa Mak Kundur iaitu isteri yang baru
dikahwininya itu tinggal sebumbung dengannya. Sekiranya difikirkan berdasarkan
logika akal adalah mustahil bagi seorang wanita untuk tinggal serumah dengan
madunya, namun atas dasar ketaatan terhadap suami Mak Labu menerima dengan
ikhlas keputusan suaminya.
2.
Adil atau tidak berat sebelah
Sikap adil ini jelas kelihatan
melalui watak Pak Ali dalam kehidupan rumahtangga. Walaupun Pak Ali mempunyai
dua orang isteri iaitu Mak Labu dan Mak Kundur namun Pak Ali dapat membahagikan
kasih sayang dan bertanggungjawab terhadap kedua-dua isterinya dengan adil
tanpa melebihkan sebelah pihak sahaja. Sekiranya dilihat dari aspek kehidupan
semasa, masyarakat yang mengamalkan poligami ini lebih gemar melebihkan isteri
muda tetapi berbeza dengan sikap Pak Ali. Sebagai contoh, apabila berlaku
pertengkaran di antara Mak Kundur dan Mak Labu, Pak Ali tidak menyebelahi
mana-mana pihak tetapi menasihati kedua-duanya agar bersabar dan menyelesaikan
masalah itu dengan cara perbincangan. Ini jelas menunjukkan sikap adil Pak Ali
dalam hidup berumahtangga.
3.
Kesabaran
Kesabaran adalah menahan diri dalam
menghadapi masalah atau kesulitan agar tidak mudah putus asa dalam menghadapi
liku hidup. Jika kita melihat nilai kesabaran yang dipamerkan oleh watak Mak
Labu ini kita akan dapat melihat sejauh mana kesabaran itu akhirnya memberi
kebahagian terhadap kehidupan anaknya iaitu Bawang Merah walaupun Mak Labu
telah di bunuh oleh Mak Kundur. Berdasarkan petikan yang dikaji, sikap
kesabaran Mak Labu jelas ditunjukkan apabila dia sering beralah dan berusaha
mencari jalan penyelesaian sekiranya berlaku pertengkaran dan ini berbeza
dengan sikap Mak Kundur yang keras kepala sering mencetuskan pergaduhan.
4.
Baik hati
Sikap baik hati juga ditunjukkan
dalam cerita ini yang jelas dipaparkan dalam watak Mak Labu yang sanggup
menemui Mak Kundur untuk meminta maaf setiap kali berlaku pergaduhan walaupun
hakikatnya dia adalah isteri pertama yang wajar dihormati oleh Mak Kundur.
Sikap yang dipamerkan oleh Mak Labu ini menunjukkan yang beliau memiliki
keperibadian yang lebih baik berbanding Mak Kundur. Hal ini kerana sebagai
isteri kedua Mak Kundur seharusnya menghormati Mak Labu dan bersikap baik
terhadap Mak Labu bukan sebaliknya.
5.
Kasih sayang
Nilai kasih sayang yang dapat
dilihat ialah melalui watak Pak Ali yang menjaga kedua-dua isterinya dengan
berhati-hati dan penuh kasih sayang semasa isteri-isterinya sedang mengandung.
Pak Ali sanggup menjaga Mak Labu dan Mak Kundur sehingga mereka selamat
melahirkan bayi perempuan yang sangat comel. Watak Pak Ali jelas menunjukkan
kesanggupan seorang suami menjaga isterinya disebabkan rasa cinta dan sayang
akan isterinya.
6.
Keikhlasan
Sikap ikhlas ini ditunjukkan oleh
watak Mak Labu yang ikhlas membenarkan Pak Ali berkahwin dengan Mak Kundur.
Sikap Mak Labu yang sanggup merelakan suaminya berpoligami adalah sesuatu yang
jarang berlaku dalam kehidupan bermasyarakat bahkan untuk seorang suami
mendapat keizinan daripada isterinya adalah di anggap suatu yang mustahil kini.
Seharusnya sikap Mak Labu ini patut dipandang tinggi oleh masyarakat dan
dijadikan contoh dalam kehidupan.
6.0 CERITA BINATANG
Cerita
binatang Melayu adalah merupakan sastera rakyat(sastera lisan) yang disampaikan
atau disebarkan secara lisan dari satu generasi kepada generasi yang akan
datang. Cerita binatang ini dipercayai cerita tertua, sama usianya dengan
cerita asal usul. Cerita binatang ialah hasil sastera lisan yang diwarisi
daripada masyarakat manusia sejak zaman purba semasa manusia masih lagi hidup
di gua-gua. Adapun cerita binatang ini sukar untuk menentukan tentang asal usul
cerita binatang itu yang sebenarnya. Cerita-cerita binatang Melayu mengambil
binatang sebagai watak utama yang dipersonifikasikan, binatang diceritakan dan
berinteraksi dengan manusia.
Cerita binatang untuk mengisikan
waktu dan menghiburkan hati, pada masa kini cerita binatang adalah cerita yang
menjadi kegemaran dalam masyarakat sederhana khususnya di kalangan kanak-kanak
dan kini cerita binatang ditulis menjadi bahan bacaan yang diminati oleh
kanak-kanak. Selain itu cerita binatang juga digunakan sebagai mengajar, mendidik,
menyindir atau mengkritik masyarakat Melayu tradisional. Tujuan-tujuan ini
disampaikan dalam bentuk kiasan, sindiran dan lambang. Tetapi yang nyata, cerita-cerita
binatang Melayu berfungsi sebagai kritikan social yang disampaikan secara
kiasan atau lambang kepada binatang.
Kadang-kadang disampaikan secara
gurauan tetapi tepat pada sasarannya. Ada juga cerita binatang yang menunjukkan
kebodohan, dan kemalasan manusia untuk menyuruh menyedari dan memperbaiki diri
dikiaskan kepada binatang. Pada masa dahulu cerita-cerita binatang ini pernah
digunakan untuk mengajar anak-anak raja atau anak-anak pembesar istana. Oleh
kerana kesukaran untuk menyampaikan pengajaran itu secara terus terang, maka
pengajaran itu diberikan secara halus melalui cerita-cerita binatang yang
bercorak simbolik. Tujuannya untuk memberikan petunjuk dan nasihat kepada
kanak-kanak secara halus dan tidak langsung.
Monyet
dan ikan lumba-lumba
Pada
zaman dahulu, terdapat seorang pelayar yang baik hati. Dia suka mengembara ke
serata tempat. Dia juga sering membawa seekor monyet kesayangannya. Pada suatu
hari pelayar itu pergi belayar bersama keluarganya. Dia juga membawa monyet
kesayangannya.
Semasa dalam pelayaran, tiba-tiba
angin bertiup kencang dan laut bergelora. Ribut yang kuat menyebabkan kapal itu
karam. Semua di dalam kapal itu meninggal dunia akibat lemas. Hanya seekor
monyet terselamat. Ia berpaut pada sebatang kayu.
Ketika monyet terumbang-ambing dipukul
ombak yang besar, tiba-tiba seekor ikan lumba-lumba
menghampirinya. ''Wahai monyet, saya kasihan melihat kamu. Naiklah ke atas
belakang saya, saya akan bawa kamu ke tempat yang selamat", kata ikan
lumba-lumba.
"Terima kasih kerana selamatkan
saya,'' kata monyet. Monyet terus naik ke atas belakang ikan lumba-lumba.
Ikan lumba-lumba membawa monyet menuju ke darat. Sebelum sampai ke darat,
mereka melalui sebuah pulau. Ketika melalui pulau tersebut, monyet
mempermainkan ikan lumba-lumba.
''Kamu tahukah, di pulau inilah
seorang rakan saya menjadi raja. Ia memerintah rakyat di pulau ini dengan adil.
Rakyat hidup dengan aman dan gembira. di pulau ini juga terdapat makanan yang
banyak,'' kata monyet. Ikan lumba-lumba hanya terdiam mendengar kata-kata
monyet. Ia tahu monyet cuba mempermainkan dirinya. Ikan lumba-lumba tahu pulau
itu tidak terdapat manusia ataupun haiwan. Ikan lumba-lumba ingin mengenakan
monyet pula. Ia membawa monyet ke pulau itu.
''Saya rasa, eloklah kamu tinggal di
sini. Kamu tentu boleh hidup senang -lenang di pulau ini,'' kata ikan
lumba-lumba. Ikan lumba-lumba meninggalkan monyet di situ dan terus pergi dari
situ.
Tinggallah monyet keseorangan di
pulau itu. Monyet menangis kerana menyesali kesilapannya. Ia sepatutnya tidak
bercakap yang bukan-bukan kepada ikan lumba-lumba yang telah menolongnya.
Nilai-nilai
Murni :
1. Baik hati
Cerita
ini memaparkan nilai baik hati pada watak ikan lumba-lumba. Ikan lumba-lumba
melihatmonyet terkapar-kapar di tengah laut dan hanya berpaut pada sebatang kayu.
Tanpa berfikir panjang, ikan lumba-lumba pergi menghampiri monyet dan bertanya
hal yang berlaku padanya. Monyet menceritakan segalanya yang menimpanya dan
ikan lumba-lumba memberi pertolongan. Ikan lumba-lumba menunjukkan sifat yang
baik hati kerana sukarela memberikan pertolongan kepada monyet walaupun tidak
mengenali monyet. Nilai ini perlu diikuti oleh murid-murid sama seperti yang
ditunjukkan oleh ikan lumba-lumba kerana jika seseorang sentiasa bersikap baik
hati sudah tentu orang lain akan menyenangi kehadiran kita serta suka berkawan
dengan kita.
2.
Berani
Ikan
lumba-lumba menunjukkan sifat yang berani dalam cerita ini. Kapal yang dinaiki
oleh monyet telah pecah dan karam di tengah lautan kerana dipukul ombak yang
sangat kuat. Monyet terkapar-kapar di tengah lautan dan dilambung ombak yang
sangat kuat sehingga monyet semakin tidak berdaya. Ikan lumba-lumba menunjukkan
sifat yang sangat berani kerana dia sanggup mengharungi ombak yang besar dan
sangat kuat untuk menghampiri monyet dan menyelamatkan monyet daripada mati di
tengah lautan. Sifat berani seperti yang ditunjukkan oleh ikan lumba-lumba
harus diikuti oleh murid-murid. Kita perlu mempunyai sikap yang berani untuk
menghadapi cabaran-cabaran yang mendatang. Sikap berani juga perlu untuk
mempertahankan kedudukan diri dan orang lain.
3.
Bijak
Dalam
cerita ini, nilai bijak ditunjukkan oleh ikan lumba-lumba. Selepas
menyelamatkan monyet, ikanlumba-lumba membawa monyet menuju ke darat.
Sepanjang perjalanan dari laut menuju ke darat, monyet terlihat sebuah pulau
dan memberitahu ikan lumba-lumba bahawa di pulau itu ada seorang rakannya yang
menjadi raja. Pulau itu kononnya diperintah dengan adil oleh rakannya dan pulau
itu mempunyai bekalan makanan yang sangat banyak. Monyet sebenarnya cuba
mempermainkan ikan lumba-lumba. Namun, ikan lumba-lumba bijak kerana hanya aku
mendengar cerita monyet sahaja tanpa berkata apa-apa. Ikan lumba-lumba mendapat
satu akal yang bijak untuk memberi pengajaran kepada monyet. Ikan lumba-lumba
tahu di pulau itu tiada sesiapa pun yang hidup dan ikan lumba-lumba menghantar
monyet ke pulau itu. Monyet menyesali kerana cuba mempermainkan dan menipu ikan
lumba-lumba yang telah berjasa dengan dia. Sifat bijak yang ditunjukkan oleh
ikan lumba-lumba perlu dicontohi kerana kalau kita bijak kita tidak akan mudah
diperdaya dan ditipu oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Oleh itu,
murid-murid patut belajar rajin-rajin dan menjadi orang yang bijak.
7.0 PUISI
KANAK-KANAK
Puisi memberi peluang kepada kanak-kanak
untuk mempelajari perkataan baru, idea, sikap dan pengalaman kehidupan menerusi
kaca mata penyair. Jika anda masih ingat cara belajar mengingati hari, nombor
dan abjad. Tentunya nyanyian klasik kanak-kanak lagu ABC tentunya terlintas di fikiran.
Banyak orang yang menghafal puisi mudah semasa kanak-kanak dalam bentuk lagu
seperti,"Keretaku," "Bang Selebu," dan puisi teka teki.
Puisi
mempunyai bentuk dan aturannya tersendiri. Puisi adalah bentuk metrikal
komposisi imaginasi perkataan yang dipilih dan diluahkan untuk mencipta
kekuatan yang selalunya sesuatu yang indah didengar dan irama yang
menyeronokkan kepada kanak-kanak. Kanak-kanak gemar belajar di taska dan tadika
kerana di sana mereka diajar cara menghafal puisi yang mempunyai rangkap yang
pendek dan sesuai untuk kanak-kanak.
Syair
Titipan Ayahanda
Dengarkan sayang ayahanda berperi,
Kepada anakanda muda bestari,
Nasihat Kebajikan ayahanda beri,
Amalkan jangan malas dan ngeri.
Ayuhai anakanda muda remaja,
Jika anakanda menjadi raja,
Hati yang betul hendak disahaja,
Serta rajin pada bekerja.
Kerja kebajikan janganlah malas,
Zahir dan batin janganlah culas
Jernihkan hati hendaklah ikhlas,
Bak air di dalam gelas.
Menuntut ilmu janganlah segan,
Ilmu yang benar jangan yang bukan,
Iaitu ilmu yang kebajikan,
Di kitab ini sudah disebutkan.
Hendaklah anakanda mengaji selalu,
Dari yang lain lebihkan dulu,
Had syarak jangan dilalu,
Tidaklah anakanda beroleh malu.
Segala perbuatan dengan berilmu,
Maka kebajikan boleh bertemu,
Jika sebarang barang ditemu,
Akhirnya anakanda jatuh tersemu.
Ilmu itu besar faedahnya,
Membezakan hak dengan yang batil,
Mengetahui rakyat benar salahnya,
Supaya dihukum dengan adilnya.
Jika ilmu tidak diendah,
Sebab anakanda capak permudah,
Rakyat datang membawa gundah,
Anakanda tercengang tunduk tengadah.
Nilai – nilai murni :
1. Kerajinan
Nilai kerajinan dalam sajak ini
dapat dilihat pada rangkap kedua. Penyair mengetengahkan kepentingan nilai
kerajinan. Penyair mengungkapkan bahawa sifat kerajinan perlu ada dalam setiap
diri manusia dalam melakukan sebarang pekerjaan semoga peroleh kejayaan. Daya
usaha ,berusaha bersungguh-sungguh dengan inisiatif, kreatif dan inovatif akan
menghasilkan sesuatu yang berkualiti
2. Ikhlas
Pada rangkap ketiga penyair
menekankan nilai keikhlasan dalam melakukan sesuatu perkara. Penyair ada
menyatakan dalam rangkap empat syair ini bahawa setiap kebajikan atau
pertolongan yang kita lakukan untuk seseorang perlu dilakukan dengan ikhlas
tanpa mengharapkan apa-apa balasan daripada mereka. Melakukan sesuatu dengan
suci hati tanpa mengharapkan balasan.
3. Hormat
Sebagai seorang anak, kita perlu
mempunyai rasa hormat terhadap kedua-dua ibu bapa kita. Kita memuliakan dan
mentaati ibu bapa kerana mereka telah mendidik kita mengenal dunia dan telah
berkorban segala-galanya untuk membesarkan kita.
4. Berilmu
Pada rangkap empat hingga lapan
dalam syair ini, penyair hanya menyebut mengenai ilmu dan kehidupan seorang
remaja. Menurut penyair, ilmu sangat penting dan perlu ada dalam setiap diri
manusia. Penyair mengajak remaja supaya menuntut ilmu setinggi yang boleh
kerana ilmulah yang membimbing manusia dalam membentuk kehidupannya sama ada
bercorak positif mahupun negatif. Nilai berilmu dalam syair ini jelas
ditonjolkan oleh penyair supaya dapat memberi kesedaran kepada khalayak.
Penting menuntut ilmu dalam hidup kerana berguna pada masa depan.
5. Rasional
Penyair
juga turut menyelitkan nilai rasional dalam syair ini. Apabila penyair
menyentuh tentang kehidupan manusia yang perlu dilengkapi dengan ilmu
pengetahuan, secara tidak langsungnya kita perlu faham bahawa setiap tindakan
yang ingin dilakukan mestilah didahului dengan pertimbangan pemikiran yang
rasional. Justeru, sebagai manusia yang sering melakukan sesuatu perkara yang
melibatkan kehidupannya, perlulah mempunyai nilai rasional dalam diri supaya
tidak mendapat malu dan rugi kelak. Manusia perlu berupaya mengambil kira baik
buruknya sesuatu perkara sebelum membuat keputusan.
8.0 KESIMPULAN
Genre sastera tradisional pada
dasarnya terkandung nilai-nilai insan yang banyak terutamanya berkaitan dengan
kehidupan masyarakat yang harmoni. Biasanya, penulis-penulis karya ini telah
menulis karya berdasarkan adat, amalan dan kehidupan masyarakat terdahulu yang
boleh dijadikan ikutan dan amalan masyarakat sekarang. Sesungguhnya kehidupan
masyarakat dahulu penuh dengan adat kesusilaan dan sopan santun. Sebagai
pendidik kepada anak bangsa, kita seharusnya menggunakan nilai-nilai yang
terkandung dalam karya-karya sastera tradisional ini untuk membina modal insan
pelajar.
Pihak
sekolah dan guru perlu memainkan peranan yang penting dalam pembangunan nilai
insan pelajar. Kepelbagaian jenis dan budaya sekolah yang wujud haruslah
menekankan amalan murni ke arah pembentukan nilai sahsiah diri dan modal insan
pelajar. Guru yang mengajar dan mempunyai pengalaman mengajar yang banyak
seharusnya sentiasa berusaha untuk meningkatkan modal insan pelajar .
Personaliti guru haruslah memberi gambaran dan kesedaran tentang nilai serta
moral kepada pelajar di dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka. Hasil
keprihatinan guru terhadap penerapan nilai dan moral akan memberi sesuatu yang
positif dalam pembangunan nilai pelajar.
Dalam
konteks masyarakat Malaysia pada hari ini, hal ini menjelaskan betapa sikap
taat setia kepada pemerintah dan adil kepada masyarakat bawahan di samping menjaga
hubungan baik dengan Allah adalah merupakan satu elemen penting dalam proses
pembinaan modal insan dan sahsiah diri yang baik, yang seterusnya jadi
pemangkin dalam proses melahirkan kemakmuran negara, bersesuaian dengan prinsip
Rukun Negara, yang menuntut rakyat percaya kepada Tuhan, memberikan kesetiaan
Kepada Raja dan Negara (Raja dan rakyat berpisah tiada) dan menjaga kesopanan
dan kesusilaan banyak diungkapkan menerusi karya tradisional.
Rujukan
Alaf Teras, (2009). e-Kamus
Professional Edition. Selangor : Alaf Teras Trading
Misran
Rokimin dan Zubir Idris, (2012). Modal
insan melayu : Ikhtibar dari pesuratan. Diperoleh pada April 12, 2014 daripada http://www.ukm.my/jmelayu/images/jurnal/9/artikel%204.pdf
Mohamad
Khairi Othman dan Asmawati Suhid, (2011). Peranan
sekolah dan guru dalam pembangunan
pelajar menerusi penerapan nilai murni : satu sorotan. Diperoleh pada April 16, 2014 daripada http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/23385/Artikel_9.PDF
Penyelenggara Majlis Peperiksaan Malaysia, (2009). Mutiara sastera melayu tradisional. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan